Saturday, January 3, 2009

Kerja La Kerja 4


Lama dah blog ini bersawang. Al maklumlah, selepas bergelar pekerja sepenuh masa nie, aku dah tak banyak masala lapang. Kepada kawan-kawan semua, dengar nie, “AKU DAH TAK BANYAK MASA LAPANG…” Hehehe…

Sekarang aku nak bercerita tentang tempat kerja aku. Aku bekerja di PMCare dan position aku tak lah sama seperti di Bank Islam mahupun AmBank. Aku aku rasa seronok kerja kat sini. Untuk pertama kalinya, aku merasa kerja seperti manusia normal biasa. Datang pagi, lunch time turun pergi lunch, balik petang. Itulah rutin aku setiap hari.

Walaupun income aku kat sini tak sama macam aku dekat bank, tapi aku pun kurang berbelanja. Tempat kerja dekat dan kalau hujan pun aku still boleh bawak kereta dan tak payah keluarkan belanja yang besar.

Dan yang paling penting, orang-orang kat PMCare nie ok-ok. Standard lah dalam setandan pisang, tak semua yang ok. Kadang-kadang de jugak yang rosak. Tapi pada aku, masalah semacam nie tak lah sampai menjejaskan mood kerja aku kat sini.

Pada aku, masalah-masalah yang ada kat sini tak dapat lawan dengan apa yang aku tempuh kat Bank Islam. Jika nak dibandingkan situasinya, macam kuman dan gajah. Kat Bank Islam, setakat kena maki tue perkara biasa. Aku pernah kena baling, kene dengar client membebel, deal dengan orang-orang atasan. Tapi aku kat PMCare nie setakat deal dengan supervisor, takde hal pada aku.

Insyaallah, dalam masa terdekat ini aku akan melanjutkan pengajian aku di universiti. Aku nak cita-cita aku menjadi reality dan bukan setakat menjadi angan-angan kosong. Cita-cita ok, tapi aku tak nak cita-cita aku itu akhirnya membunuh aku.

Bila aku kerja dekat PMCare nie, semangat aku nak menggapai bintang itu menjadi semakin meluap-luap. Motivasi aku hanyalah satu, dengan duit aku dapat “membeli” kepercayaan, maruah, keluarga dan segala-galanya. Tapi, jangan sampai kita jadi hamba duit. Itu yang penting.

Tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa mengajar aku satu perkara, setinggi mana kita berdiri, janganlah sesekali kita lupa kepada Dia. Sebab walaupun kita mampu membeli dunia ini sekalipun, Dia lagi mapu untuk menjahanamkan kita dalam sekelip mata jika kita lupa kepadanya.

Ingatlah, sebesar rumah bermula dengan sekecil bata boleh hilang dalam sekelip mata. Oleh itu ingatlah Dia kerana Dia selalu ingat kepada kita. Setiap detik kita bernafas, itu menandakan Allah ingat dan sayang kepada kita kerana memberi kita kesempatan hidup. Dan kesempatan dan peluang kita hidup perlulah kita gunakan untuk kita mengabdikan diri kita kepada-Nya.

Wallahualam…